تبلیغات
یوسف گمگشته - آثار و برکات نماز از دیدگاه اندیشمندان

یوسف گمگشته

عاشقان و منتظران حضرت قائم(عج)

آثار و برکات نماز از دیدگاه اندیشمندان




1-نماز از دیدگاه حضرت امام خمینى(ره)   2-نماز از دیدگاه مقام معظم رهبرى

3-نماز از دیدگاه آیت ا.. اراكى (ره)        4-نماز از دیدگاه علاّمه طباطبائى(ره)

5-نمازاز دیدگاه سیّد بن طاووس(ره)       6-نماز از دیدگاه بوعلى سینا (ره)

7-نماز ازدیدگاه امام محمّد غزالى(ره)      8-نماز ازدیدگاه آیت ا..بهاءالدینى(ره)

9-نماز ازدیدگاه شهید دكتر بهشتى(ره)    10-نماز از دیدگاه  دكترعلی  شریعتى

11-نماز از دیدگاه دكتر حداد عادل         12-نماز از دیدگاه علامه اقبال لاهوری

13-نماز ازدیدگاه  دانشمند اروپائى هیل   14-نماز از دیدگاه الكسیس كارل

15-نماز از دیدگاه  پروفسور توماس هایس لوپ


نماز از دیدگاه بزرگان و اندیشمندان

1-حضرت امام خمینى (ره) :


  • نماز امام خمینی ره


در اسلام از نماز هیچ فریضه اى بالاتر نیست . نماز پشتوانه ملت است . سیّد الشهداء در همان ظهر عاشورا كه جنگ بود، و همه در معرض خطر بودند، وقتى یكى از اصحاب گفت كه ظهر شده است فرمود كه : یادم آوردید نماز را و خدا تو را از نماز گزاران حساب كند. و ایستاد در همان جا نماز خواند. نگفت كه ما مى خواهیم جنگ بكنیم ، خیر، جنگ را براى نماز كردند. امیرالمؤ منین وقتى كه یكى مسئله اى ، یك چیزى از او پرسیدند در همان بحبوحه جنگ ایستاد و جواب داد. حالا... من شمشیر براى این مى زنم . جنگ در اسلام یك چیزى نیست كه خودش یك مطلبى باشد، یك چیزى باشد یك طرحى باشد. جنگ براى این است كه آن زباله هایى كه هستند آنهایى كه مانع از پیاده شدن اسلام هستند، آنهایى كه مانع از ترقى مسلمین هستند، آنها را از بین راه بردارند. مقصد این است كه اسلام را پیاده كنند و با اسلام انسان درست كنند. نماز یك كارخانه انسان سازى است ، فحشا و منكر را نماز، نماز خوب فحشاء و منكر را از یك امتى بیرون مى كند.
2- مقام معظم رهبرى حضرت آیت ا... خامنه اى :

نماز و نیایش ،

ارتباط صمیمانه اى است میان انسان و خدا، آفریده و آفریدگار. نماز، تسلابخش و آرامشگر دلهاى مضطرب و خسته و بستوه آمده و مایه صفاى باطن و روشنى روان است . پیمان و انگیزه تحرك و بسیج و آمادگى است ، در حالى صمیمانه و دور از رنگ و فریب ، براى نفى هر بدى و زشتى است و تدارك هر نیكوئى و زیبائى .
برنامه اى است براى بازیافتن و آگاه ساختن خویش ، و كوته سخن ، رابطه اى و استفاضه اى مداوم است . با سرچشمه و پدیده آورنده همه نیكى ها، یعنى خدا... یكى از عملهایى كه سرشار از انگیزه یاد خداست و مى تواند انسان را یكسره غرق در یاد خدا كند، و مى تواند بیدار باش و به خویش آورنده باشد، و مى تواند همچون شاخص و علامتى ، رهروان راه خدا را بر روى خط مستقیم بدارد و از گیجى و گمى حفظ كند و مى تواند از لحظه اى غفلت زندگى آدمى مانع شود، نماز است .
انسان از لابلاى مشغولیتهاى فكرى كه او را احاطه كرده است به ندرت مى تواند به خود و هدف زندگى و گذشت لحظات و ساعات و روزها بیندیشد چه بسا روزها كه شب مى گردد و روزهاى دیگرى كه آغاز مى شود. و هفته ها و ماهها كه مى گذرد و انسان به آغاز و پایان آن توجه نمى یابد و گذشت زندگى و معنا یا بطالت آن را احساس نمى كند.
نماز یك زنگ بیدارى و یك هشدار در ساعات مختلف شبانه روز است . به انسان برنامه مى دهد و از او تعهد مى خواهد، به روز و شبش معنا مى دهد. و از گذشت لحظه ها حساب مى كشد. در آن هنگام كه انسان مشغول و بى خبر از طى زمان و انقضاى عمر است او را مى خواند و به او مى فهماند كه روزى گذشت و روزى آغاز شد.
باید فعالیت كنى مسئولیت بزرگترى بر عهده بگیرى و كار مهمترى انجام دهى به دلیل آن كه بخشى از عمر، از فرصت عمل ، به سر آمد باید پیشتر تلاش كرد و بیشتر رفت زیرا هدف بزرگ است ، مگر تا فرصت از كف نرفته به آن دست یافت ...

3- حضرت آیت ا... اراكى(ره) :
« اِنَّ الصَّلاه عَمُودُ الدّین اِنْ قُبِلَتْ، قُبِلَ ماسِواها وَ اِنْ رُدَّتْ، رُدَّ ما سِواها. وَ هِىَ تَنهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَالْمُنْكَرِ .»
براى هر عضوى از اعضاى بدن وظیفه اى است ، در ابتدا كه قیام و قعود و ركوع و سجود باشد كه چهار تا بیشتر نیست . براى هر یك وظیفه است ، از فرق سر تا نوك پا، براى چشم ، براى گوش ، كف ، دستها، سر زانو، حتى نوك انگشتها، هم وظیفه و حكمى است . این چنین وظایف و احكامى در هیچ دین و مذهبى وجود ندارد. هیچ نیست و بالاتر از همه این اعضاء مغز و سر و مخ انسان است ، وقتى كه مى گوید « إِیّاكَ نَعْبُدُ وَ اِیّاكَ نَسْتَعِینُ»باید متوجه باشد كه مقابل چه كسى ایستاده است . مقابل خانه اى ایستاده كه خانه خداست . باید متوجه باشد كه تمامى اعضاء از مغز سر تا نوك پا در عبادت او باشد. در بندگى او، خضوع و خشوع او باشد. و دست خضوع به طرفش دراز كنند... روح روان ، مغز سر و كلّه اش با آن خدایى كه در مقابل خانه اش ایستاده است شفاهاً لب به لب دارد، صحبت مى كند. باید بفهمد كه با چه كسى دارد حرف مى زند. اگر این كار را كرد مى شود: « تَنْهى عَنِ الْفَحشاءِ وَالْمُنكَر». اگر هر شبانه روز پنج بار اینكار را كرد مى شود: « تنهى عن الفحشاء و المنكر». به این خاطر گفته است :« ان قبلت قبل ماسواها و ان ردت ، ردّما سواها». همه اش نماز است ، نماز، نماز همه اش نماز، نماز، نماز است .
4- علاّمه سیّد محمّد حسین طباطبائى(ره) :
كُرُبن معتقد بود كه در دنیا یگانه مذهب زنده و اصیل كه نمرده است مذهب شیعه است. روزى به هانرى كربن گفتم : در دین مقدّس اسلام تمام زمینها و مكانها بدون استثناء محل عبادت است ، اگر فردى بخواهد نماز یا قرآن بخواند یا سجده كند یا دعا كند در هر جا مى تواند، بنابراین اگر فردى از مسیحیان در وقتى از اوقات حالى پیدا كرد مثلاً در نیمه شب در خوابگاه منزل خود است و خواست خدا را بخواند چه مى كند؟ او باید صبر كند تا روز یكشنبه ، كلیسا را باز كنند، این معنى قطع رابطه بنده است با خدا.
در پاسخ گفت : بلى این اشكال در مذهب مسیحیت هست .
همچنین روزى به كربن گفتم : اگر در دین مقدس اسلام ، انسان حاجتمند حالى پیدا كند، طبق همان حال و حاجت خدا را مى خواند امّا در دین مسیح ، خدا اسماء حسنى ندارد اگر شما مثلاً حالى پیدا كردید چه خواهید كرد؟! در پاسخ گفت : من در مناجاتهاى خود صحیفه مهدّویه علیه السّلام را مى خوانم . كربن كراراً صحیفه سجّادیه را مى خواند و گریه مى كرد.
5- مرحوم سیّد بن طاووس(ره) :
نماز ترا به این مى خواند در پیشگاه مالك زندگان و مردگان حضوریابى ، پس با دلى آكنده از رغبت ، و ضمیرى مالامال از شرف ، به نماز برخیز و هر كارى را كه خدایتعالى تو را به اشتغال به آن معذور نمى دارد ترك كن ، چه اشتغال به چنان امورى مخالف با مولا و سبك شمردن فرمان او جل جلاله باشد و خطرى است سهمگین كه از كیفر آن ایمن نمى توان بود. و مشنو كه گویند به تاءخیر انداختن وقت نماز دشوار نیست. پس به نماز برخیز، با كمال اشتیاق ، با رغبتى از سر عشق ، و با عشقى به كمال ، در نماز به خداى حىّ هستى بخش ، روى سخن داشته باش و مقام خود را كه بنده اى از یاد مبر، و از ستایش ذات پاكش كوتاهى مكن .
6- شیخ الرئیس بوعلى سینا(ره) :
شیخ بو على سینا مى نویسد: من به خواندن دروس مشغول بودم و اقسام فلسفه را مجدداً مطالعه مى كردم در تمام این اوقات شبى را تا صبح نخوابیدم در روز هم جز به تحصیل علم به چیزى توجه نداشتم . و به همین طریق پیش مى رفتم تا حقیقت هر مسئله براى من مسلم مى شد و هرگاه من در مسئله اى حیران بودم و یا نمى توانستم قضیه را بفهمم به مسجد پناه مى بردم و نماز مى گذاردم و خالق كل را ستایش مى كردم و معمّاى من حل و مشكل برطرف مى شد.
7- ابو حامد امام محمّد غزالى(ره) :
ظاهر نماز چون كالبد است و وى را حقیقتى است كه آن روح نماز است .
ظاهر نماز: مانند طهارت تن و جامه و جاى پاك ایستادن و روى به قبله آوردن و چشم از جایگاه سجود فراتر بردن است این همه صورت نماز است و این صورت را حقیقتى است كه آن روح نماز است . اگر اصل روح نباشد نماز همچون آدمى مرده باشد و كالبدى بى جان . اصل روح نماز، خشوع است و حاضر بودن دل در جمله نماز، كه مقصود نماز راست داشتن دلست با حق تعالى ، و تازه كردن ذكر حق تعالى بر سبیل تعظیم ، چنان كه حق تعالى گفت : « وَ اَقِمَ الصَّلوه لِذَكْرِى ، نماز بپاى دار براى یاد كرد مرا » رسول خداصلّى اللّه علیه و آله فرمود :كسى كه نصیب وى از نماز جز رنج و درماندگى نیست . و این آن است كه به ظاهر نماز كند و به دل غافل ، و باز رسول خداصلّى اللّه علیه و آله رمود: كه بسیار بنده بود كه نماز كند و از نماز وى بیش از ده یك یا شش یك ننویسند و آن مقدار نویسند از نماز هر كسى كه به دل در آن حاضر باشد. و فرمود: نماز چنان كن كه كسى را وداع خواهى كرد یعنى خود را و هواى خود را وداع كن ، بلكه هر چه جز حق است آن را وداع كن و همگى خود به نماز ده ، و براى این بود كه عایشه گوید كه رسول خداصلّى اللّه علیه و آله با ما حدیث مى كردى و ما نیز با وى ، چون وقت نماز در آمد گفتى كه هرگز ما را نشناخته است از مشغولى كه بودى به عظمت حق تعالى !...
8- حضرت آیت ا... بهاءالدینى(ره) :
نماز معراج است اگر انسان صادقانه باشد و حرفهایى را كه در نماز مى زند دروغ نباشد، این نماز معراج است وقتى انسان مى گوید: « إِیّاكَ نَعْبُدُ وَ اِیّاكَ نَسْتَعِینُ » بنده هیچ موجودى غیر از خدا نیستم ، استعانت به غیر از خداى تعالى ندارم و در تمام حوایج ، علوم ، اقتصاد، سلامت و شفا، پناهگاه من خداى تعالى است . اگر انسان موجودى باشد كه غیر خدا را عبادت نكند و به ما سوى الله استعانت نجوید، نماز معراج اوست . معارف اخلاق ، عبادات ، صوم و صلاه و حج ، براى این است كه انسان به این مرحله برسد... این عروج و معراج اوست . ولى خدا باید توفیق دهد، تا كسى بتواند خود را به این مرحله برساند. .. نماز معراج است ولى مؤ منى كه راستگو باشد وقتى مى گوید: « إِیّاكَ نَعْبُدُ وَ اِیّاكَ نَسْتَعِینُ » دروغگو نباشد. اگر روزى صد مرتبه انسان این دروغها را بگوید به جاى این كه صعود پیدا كند، سقوط مى كند. عروج نتیجه صداقت انسان است . اگر صادقانه گفت : « إِیّاكَ نَعْبُدُ » آن وقت منبع علم و حكمت و قدرت مى شود و تمام بركات الهى بر این موجود نازل مى شود ولى ورود به این مرتبه خیلى مشكل است و بدون توفیقات و تاءییدات الهى نمى توان آتشهاى دنیا را تحمّل كرد.
9- آیت ا... شهید دكتر بهشتى(ره) :
این ایستادن و خم شدن ، این نشستن و به خاك افتادن ، و با هر یك كلماتى گفتن چه معنا دارد؟ در آن لحظه كه آدمى به كمال و شكوه بى نهایت آفریدگار جهان مى اندیشد، سراپا شیفته آن مى شود، دل و جانش به خضوع و خشوع و فروتنى مى گراید، با آهنگ فطرت در برابر آن همه كمال و عظمت سر تعظیم فرود مى آورد، ركوع و سر به زمین مى ساید، سجود و زبان به ستایش مى گشاید، حمد و تسبیح .
و در آن لحظه كه انسان خود را به كمك یك نیروى برتر از ماده نیازمند مى یابد، دل به سوى آفریدگار دانا و توانا و مهربان جهان مى آورد، راز و نیاز خود را با او در میان مى نهد و او را به كمك مى خواند، دعا این است نماز ما و نیایش روزانه ما، به سوى خدا، خداى یكتا، خداى پر مهر. نیایشى كه هر فرازش ، بیانگر اصلى از اصول جهان بینى اسلام ، و هر حركتش ، نمایشگر پیوند عمیق انسان اسلام با خداست . نیایشى كه انسان را به سوى خدا، به سوى راه او، و به سوى رهبران او مى كشاند. او را به همه شایسته كاران روى زمین ، در طول تاریخ ، در گذشته و آینده و حال ، پیوند مى دهد. و صف او را از صف ستمگران و تبهكاران و گمراهان جدا مى سازد تا در راه راست خدا استوار بماند و به بیراهه نیفتد. اینك تو اى انسان جستجو گر عصر ما برخیز، برخیز تا با شور و نشاط، به نیایشى چنین زنده و سازنده بپردازیم ، و خود را از هر چه جز حق و حقیقت است پیراسته سازیم .
10- دكتر على شریعتى :
نماز شدن انسان ، تلاش براى شدن و زنده ماندن ، نیایش خواستن است . خواستن انسانى است كه از آنچه دارد خوشنود نیست . و در آنچه كه هست رنج مى برد. اساسى ترین درسى كه در نماز مى اندیشیم توحید در هستى است و طرد همه (شركها) و (تفرقه ها) و نفى همه قدرتهاى دروغین ، غیر از خدا. اولین عبارتى كه بر زبان مى آوریم در شروع ، اذان (الله اكبر) یعنى خدا بزرگتر است این بدین معنى است كه خدا از همه قدرتها و ایده آلها بزرگتر است و باید به بزرگتر بودن خدا از همه توجه داشت . این ضربه محكمى است بر كسانى كه ایده آلهائى را در مسیر غیر خدا شعار زندگى خویش قرار مى دهند و در آن خود را گم مى كنند. انقلابى راستین كه با خدا و خلق میثاقى مقدّس بسته است از تزلزل در برابر خداوندان زر و زور و نیروهایشان منع مى كند. و یاد آور مى شود كه هان فراموش نكن كه خدا بزرگتر است و اگر در راه خدا قدم گذارى و براه خویش ایمان داشته باشى قدرت (فرعون ، قارون ، بلعم ) را در هم مى شكند و مى تواند تو را یارى كند. وقتى (لااله الاالله ) مى گوئیم بار دیگر همه خدایان دروغین را نفى مى كنیم . اله ، خداى غیر الله ، خداى غیر حقیقى ، پول مقام قدرت موقعیت اجتماعى و ... همه و همه كه در قالب هوسهاى پوچ گذاشته شوند و در راه خدا و اسلام نباشند اِله مى باشند.
این انقلابى ترین شعار اسلام است كه در دل مجاهدین این همه شور و شوق آفریده است و هم مى آفریند كه مایه رستگاریشان است .
11- دكتر حداد عادل :
آیت ا... استاد مصباح یزدى براى بنده تعریف كردند كه در سفر به فرانسه دوستان ایرانى ما در فرانسه صحبت از پرفسورى كردند كه مسلمان شده بود و خانم او هم مسلمان بود. مسلمانى بسیار خوب و عامل به دستورات و احكام اسلام ، و عارف به حقایق اسلام . ملاقاتى داشتیم با این خانم و آقاى پروفسور، پرسیدم : چطور شد كه مسلمان شدید؟ به شوخى گفتند: سؤ الهاى خصوصى مى كنید؛ و بعداً توضیح دادند كه من سالها پیش در الجزایر مقیم بودم . فرانسویها در الجزایر زیاد بودند. یك روز در جاده عبور مى كردیم و در كنار جاده مزرعه اى بود، دیدم كسى رو به سمتى ایستاده و حركاتى انجام مى دهد. من از مشاهده این حركات كنجكاو شدم و از دیگران پرسیدم كه این حركات چیست ؟ گفتند كه نماز مى خواند. گفتم ماشین را نگهدارید. كنجكاو شدم و رفتم سراغ این دهقان كه مشغول نماز بود. نشستم تا این كه نمازش تمام شد. پرسیدم كه چكار مى كنى و چه مى گویى ؟ و چه مى خواهى و چرا این كار را مى كنى ؟ توضیح داد كه در اسلام دستور است كه پنج وعده نماز بخوانید... وقتى من متوجه شدم كه در اسلام ارتباط با خالق به این اندازه آسان است ، و به این اندازه عمیق و لطیف است ، تكان خوردم و این سرآغازى شد براى تحقیق بیشتر پیرامون اسلام و این علت اصلى مسلمان شدن من بود.
12- علامه محمد اقبال لاهورى :
انتخاب جهت واحدى در اسلام براى نماز، براى آن است كه وحدت احساسى میان جماعت نمازگزاران حاصل شود، و شكل كلى نماز و عبادت چنان است كه احساس مقام یا برترى نژادى را در میان عبادت كنندگان بر مى اندازد، و روح تساوى اجتماعى را به جاى آن مى نشاند و تقویت مى كند. تصور كنید كه اگر چنان شود كه در زمان ما همه فرق مسلمین ، روزانه براى نماز شانه به شانه در كنار یكدیگر در یك صف بایستند، چه انقلاب روحى عظیمى حاصل خواهد شد! از یگانگى من جهان شمولى كه همه من ها را آفریده و نگاهدارى مى كند، وحدت اساسى نوع بشر نتیجه مى شود. تقسیم نوع بشر به نژادها و ملتها و قبیله ها، بنا به گفته قرآن ، تنها براى شناختن و شناخته شدن است . صورت اجتماعى نماز در اسلام ، گذشته از جنبه ادراكى و معرفتى آن ، براى این است كه وحدت اساسى نوع بشر، با ویران شدن سدّ و بندهایى كه میان انسانى و انسان دیگر موجود است ، به صورت حقیقتى از زندگى پدیدار شود و پایدار بماند.
13- دانشمند شهیر اروپائى آقاى هیل :
از روزى كه اسلام ظاهر شد، نماز یگانه شعار اسلامى به صورت یك ضرورت درآمد. ارتباط این نماز با مسیحیت و یهودیت هر چه باشد نیروى خاص و اهمیّتى فوق العاده در بین مسلمانان پیدا كرد. و بعدها به صورت نماز جماعت به اقتدا امامى كه اغلب خود محمّدصلّى اللّه علیه و آله بود اقامه مى شد. هر كسى به هنگام نماز جماعت ، اجتماع مسلمانان را مشاهده كند كه براى نماز صف بسته اند و با نظام خاصّى در كمال وقار و با طرز حیرت انگیزى ركوع و سجود مى كنند، به شگفتى در مى آید، و آثار تربیتى آن را در روان مسلمین از همان روزهاى نخستین درك خواهد نمود.
كافى است كه ما نقش نماز را مورد بررسى قرار دهیم كه چه تاءثیر مهمّى در بیدار كردن روح نظم و حفظ نظام داشته است . آنگاه به خوبى در مى یابیم كه در حقیقت نماز براى مسلمانان مانند یك آموزش نظامى بوده است و همین نظم مسلمانان در نماز، روح وحدت و یگانگى را در میان مسلمانان زنده كرده ، برادرى ، مساوات و برابرى و دستاوردهاى اجتماعى اسلام را عملاً ایجاد مى نموده است ..
14- الكسیس كارل ، نویسنده مشهور كتاب انسان موجود ناشناخته :
دعا و نماز قوى ترین نیروى است كه انسان مى تواند تولید كند، - نیروئى است كه چون قوه جاذبه در زمین وجود حقیقى و خارجى دارد.
در حرفه پزشكى خود من ، مردانى را دیده ام كه پس از آن كه تمام معالجات دیگر در حال آنان ، مؤ ثر واقع نشده بود به نیروى نماز و دعا از بیمارى ، رهائى یافتند. دعا و نماز چون رادیوم یك منبع نیروئى مشعشعى است كه خود به خود تولید مى شود. از راه دعا و نماز انسان مى كوشد نیروى محدود خود را با متوسل شدن به منبع نامحدود تمام نیروها افزایش ‍ دهد. وقتى كه ما دعا و نماز مى خوانیم ، خود را به قوه محركه پایان ناپذیرى كه تمام كائنات را به هم پیوسته است متصل و مربوط مى كنیم . نماز و دعا مى خوانیم كه قسمتى از آن نیرو به حوائج ما اختصاص داده شود. به صرف همین استدعا، نواقص ها تكمیل مى شود. و با قدرتى بیشتر و حالتى بهتر از جاى بر مى خیزیم . هر وقت ما با شور و حرارت خداوند را در دعا و نماز مخاطب مى سازیم ، هم روح و هم جسم خود را به وجهى احسن تغییر مى دهیم . غیر ممكن است مرد یا زنى تنها براى یك لحظه به دعا و نماز بپردازد و نتیجه مثبت و مفیدى از آن نگیرد.
15- الكسیس كارل :
احساس عرفانى جنبشى است كه از اعماق دل انسانى برخواسته شده است یك غریزه اصلى است . انسان همان طورى كه به آب نیاز دارد به خدا هم نیاز دارد.و بهترین چیزى كه فطرت را تقویت مى كند نماز است كه سنبل عبادت است .
اگر صمیمانه به دعا و نماز بپردازید خواهید دید كه زندگى شما به صورت عمیق و مشهودى تغییر خواهد كرد. باید بگوییم كه دعا فعالیتى است كه براى تكامل صحیح شخصیت و تمامیّت عالیترین ملكات انسانى ضرورت دارد. تنها در دعا و نماز اجتماع كامل و هماهنگ بدن و فكر و روح حاصل مى شود كه به آدمى ، كه همچون نى شكننده اى ، است نیرومندى و استقامت بیرون از حد تصوّر مى بخشد. دعا و نماز عملى است كه آدمى را در حضور خدا قرار مى دهد.
مردى دهاتى در آخرین صف نماز در یك معبد تنها نشسته بود. كسى از او پرسید: منتظر چه هستید؟ او در جواب گفت : به او نگاه مى كنم و او به من نگاه مى كند.
آدمى دعا مى كند كه نه تنها خدا به یاد او باشد، بلكه خود نیز به یاد خدا باشد. دعا و نماز كوششى است در آدمى براى رسیدن به خدا و صحبت كردن با موجودى نادیدنى كه آفریننده همه چیز و حكمت اعلى ، و هر وقت با شور و حرارت خود را در دعا و نماز مخاطب مى سازیم . هم روح و هم جسم خود را به وجهى احسن تغییر مى دهیم . انسان همیشه از دعا و نماز نتیجه مفیدى مى گیرد. دعا كردن همچون خوردن و آشامیدن ضرورى است . در اجتماعى كه نیایش و دعا و نماز وجود نداشته باشد، از فساد و زوال مصون نخواهد بود. نیایش علاوه بر این كه آرامش به وجود مى آورد، بطور كامل و صمیمى در فعالیتهاى مغزى انسان یك نوع شگفتى و انبساط باطنى و گاه قهرمانى و دلاورى را تحریك مى كند.
16- پروفسور توماس هایس لوپ :
مهمترین مطلبى كه من در طول چندین سال تجربه و آزمایش به دست آورده ام این است كه بهترین وسیله براى درمان بى خوابى نماز است . با این قید كه من پزشكم این سخن را مى گویم كه نماز بهترین وسیله اى است كه تاكنون براى توسعه اطمینان و تسكین اعصاب و آسایش و نشاط شناخته شده كه زمینه بى خوابى را برطرف مى گرداند. و به عبارت دقیقتر، مهمترین وسیله ایجاد آرامش در روان و اعصاب انسان نماز است .


چند گفتار از دانشمندان درباره نماز و اهمیت آن:


1- دعا و نماز از قربانی‏ بزرگ‏تر و مهم‏تر است. 


2- دعا و نماز از اعمال نیك با اهمیت ‏تر است.


3- كسی كه دعا و نماز می‏خواند، باید قلب خود را متوجه (خدای) آسمان سازد.


4- كسی كه دعا و نماز می‏خواند باید چشمانش را پایین انداخته و قلبش را متوجه بالا سازد. 


5- كسی كه فكرش آسوده نیست (تمركز حواس ندارد) نماز نخواند. (تلمود؛ عرووین 65 الف)


6- هر كس كه برای همنوع خود دعا می‏كند و جهت او طلب رحمت می‏نماید، در حالی كه خود نیز به آن مورد نیاز دارد نخست به خود او جواب داده می‏شود و خود او اول نجات می‏یابد.


7- هر كس فرامین الهی را با ایمان كامل بر خود قبول نماید و آن را انجام دهد شایسته آن خواهد بود كه الهام الهی بر او قرار گیرد. (مخیلتا صفحه 33 ب )


8- بهترین راه تزكیه روح، نماز است، چون وسیله مطمئنی جهت تزكیه است.


9- نماز مایه آرامش است.


10- نماز مایه نزدیك شدن انسان به سعادت است.


11- نماز انسان را از فحشا و منكرات باز می‏دارد.


12- نماز سپاسگزاری از معبود است چون تشكر از نعمت ‏دهنده واجب است، چنانچه اگر كسی كاری را برای ما انجام داد و از او تشكر نكنیم در حق او جفا كرده‏ایم.


13- از ویژگی‏های نماز جلوگیری از غفلت است.


14- نماز انسان را به پاكی‏ها و پاكسازی هم ظاهر و هم باطن هدایت می‏كند.


15- نماز ضد اضطراب و پریشانی است.


16- نماز سدی است در مقابل گناهكاری‏ها و ایجاد روح تقوا و پرهیزگاری.


17- نماز وسیله پاك شدن و ثابت كننده خلوص و پیراستگی از تكبر و غرور است.


18- نماز وسیله زدودن پریله فرد انجام می‏پذیرد، اما با نماز، ساخته شدن عضوی از جامعه شكل می‏‎گیرد و این رابطه بین نماز و اجتماع است.ده ‏های غفلت و سستی، پرورش فضائل اخلاقی گسترش‏دهنده زمینه عدالت و رعایت حقوق اجتماعی، ایجاد روح، نظم و پاكیزگی در ظاهر و باطن انسان است.


19 - نماز درست است كه به وسیله فرد انجام می‏پذیرد، اما با نماز، ساخته شدن عضوی از جامعه شكل می‏‎گیرد و این رابطه بین نماز و اجتماع است.


20- وقتی انسان متذكر خدا بود خدا را مراقب خویش دید قهراً از انجام گناه و منكرات شرم و حیا می‎‏كند.


21- شادابی روح انسان: نماز در ساخت روح انسا، همان نقشی را ایفا ی‏كند كه نرمش و ورزش در ساخت جسم انسان ایفا می‏نماید.


22- نماز روح انسان‏ها را به مبداء هستی‏بخش مرتبط و متصل می‏كند و با این ارتباط، روح و جان آدمی را زنده، بانشاط و آرام می‏سازد و او را برای انجام سایر تكالیف و وظائف فردی و اجتماعی آماده می‏كند.


23- خواندن نماز علاوه بر آن كه انجام یك دستور و یك واجب الهی است، خود مانع از انجام زشتی‏ها، خلاف‏ها و گناهان دیگر است.


24- یكی از فلسفه‎‏ های عبادت، اظهار خضوع و تسلیم در مقابل امر پروردگار و ایجاد روح عبودیت و بندگی در انسان است.


25- و بالاخره نماز دارای آثار و فلسفه ‏های متعددی است از جمله این خواص: نماز، تقدیر و سپاس‏گزاری از خدا است، موجب آرامش انسان است، موجب یاد خداست، زمینه پرهیز از گناه را در انسان فراهم می‏كند، تأكیدی بر نظافت و سلامتی است، دارای آثار وحدت‏بخش اجتماعی است و موجب انضباط و وقت‏ شناسی است.





طبقه بندی: نماز،
[ 1392/01/26 ] [ 03:36 ب.ظ ] [ سرباز امام زمان(عج) ] [ نماز() ]

صالحون ، پاتوق عمارها ، اخبار